Gym Messenger

سوق.كوم

الجمعة، 4 أغسطس 2017

خرافات حول مرض السكر

خرافات حول مرض السكر
الخرافه الاولي : مرض السكر لا يعتبر مرض خطير
الحقيقه : مرض السكر بيسبب وفيات سنويا اكتر من سرطان الثدي والإيدز مجتمعين .
مرض السكري بيؤدي الي مضاعفة فرصتك في الإصابة بنوبة قلبية. ولكن
لو سيطرت عليه هيكون فعلا مرض بسيط جداااا ومش هتتعرض لاي مضاعفات من المسبوق ذكره باذن الله .
الخرافه التانيه : لو كنت من اصحاب الوزن الزائد ف بالتاكيد هيجيلك مرض السكر
الحقيقة: زيادة الوزن هو احد اهم العوامل الي بتؤدي للاصابه بمرض السكري ، ولكن في عوامل كتير تانيه مثل التاريخ العائلي للمرض بيكون ليها دور برضو ف الاصابه . للاسف ، اغلب الناس بيتجاهلوا عوامل الخطر التانيه لمرض السكري، وبيعتقدوا أن الوزن هو عامل الخطر الوحيد لداء السكري من النوع 2.
رغم ان معظم الأشخاص الي بيعانوا من زيادة الوزن لا يعانون أبدا من مرض السكري من النوع الثاني، وكتير من المصابين بداء السكري من النوع الثاني بيكونوا في وزن طبيعي أو عندهم زياده وزن مش كبيره للدرجه .
الخرافه الثالثه : تناول الكثير من السكر يسبب مرض السكري.
الحقيقة: الموضوع مش بالبساطه دي داء السكري من النوع 1 بيكون ب سبب الوراثة وعوامل تانيه غير معروفة ب تؤدي إلى ظهور المرض. داء السكري من النوع 2 سببه عوامل الوراثة وعوامل الحياة.
زيادة الوزن بتزيد من خطر الإصابة بالسكري من النوع الثاني، و لو تم اتباع نظام غذائي عالي السعرات الحرارية من أي مصدر سواء دهون او سكريات او بروتين وادي الي زياده الوزن ممكن يزود خطر الاصابه
ولكن مؤخرا أظهرت الأبحاث أن شرب المشروبات السكرية يرتبط بداء السكري من النوع 2.
وبتوصي الجمعية الأمريكية للسكري ب تجنب المشروبات المحلاة بالسكر للمساعدة على الوقاية من مرض السكري. المشروبات المحلاة بالسكر تشمل المشروبات مثل:
الصودا العادية
الفاكهة بكميات
عصائر الفاكهة
مشروبات الطاقة
المشروبات الرياضية
شاي بالسكر
المشروبات السكرية الأخرى.
لانها هترفع الجلوكوز في الدم ده غير ان بيكون فيها كميه من السعرات الحرارية كبيره .
وعلشان نفهم التناقض الي في نقطه دي / تناول المشروبات السكريه والسكر بيزود فرصه الاصابه بالسكري للناس الي عندها عوامل تانيه الي اغلبها مرتبط بالوراثه او التاريخ العائلي .
الخرافه الرابعه :لازم مريض السكر يمشي علي نظام غذائي خاص بمرض السكر
الحقيقه : النظام الصحي لكل الاشخاص زي بعض مفيش اي فرق - منخفض في الدهون المشبعة والدهون عموما معتدلة في الملح والسكر، مع الاعتدال في البروتين والكاربورهيدات و الخضروات غير النشوية والحبوب الكاملةو الفاكهة.
الخرافه الخامسه : لو كنت مصابا بمرض السكري، لازم تاكل كميات قليلة من الأطعمة النشوية زي الخبز والبطاطا والمكرونه او تمنعهم خالص .
الحقيقه : النشويات لازم تكون جزء من نظانك الغذائي الصحي ، ولكن كميه الجزء ده هو الفيصل في الموضوع . تقدر تدخل في نظامك الصحي الخبز الكامل الحبوب والحبوب والمكرونه البني والأرز والخضروات النشوية مثل البطاطا والبطاطا والبسله والذرة في وجبات نظامك الصحي والوجبات الخفيفة. بالإضافة إلى هذه الأطعمة النشوية والفواكه والفاصوليا والحليب واللبن والحلويات هي أيضا مصادر الكربوهيدرات التي تحتاج إلى الاعتماد في خطة وجبة الخاص بك.
طيب كميه الكاربوهيدات تكون تقريبا قد ايه ؟ ممكن كبدايه حوالي من 45-60 غراما من الكربوهيدرات في كل وجبة. من وجباتك وممكن ، تحتاجأكثر أو أقل من الكربوهيدرات في وجبات نظامك اعتمادا على مستوي السكر عندك إواكيد طبيب المعالج ليك هيكون ليه تعليمات بخصوص اكلك خصوصا في حالات ارتفاع متسوي السكر عندك . ا
الخرافه السادسه : مريض السكر ميقدرش ياكل الحلويات أو الشوكولاته.
الحقيقه : انه يقدر طبعا ياكل ولكن بكميات قليله ويفض تكون حلويات محضره بطرق صحيه ، وفي كل الحوال سواء للشخص السليم او مريض السكر المفروض الحلويات تكون بكميات صغيره جدا ونركز علي الاكل الصحي افضل . ي
الخرافه السابعه : يمكنك التقاط مرض السكري من شخص آخر.
الحقيقة: مرض السكر لا ينتقل من شخص لاخر ولكن العوامل الوراثيه وتاريخ العائله مع المرض بيكمون ليها دور كبير في الاصابه بيه .
.
الخرافه الثامنه : الأشخاص الذين يعانون من مرض السكري هم أكثر عرضة للتعرض لنزلات البرد وغيرها من الأمراض.
حقيقة: مريض السكري زيه زي اي شخص عادي في التعرض للامراض ولكن اصابته ببعض الامراض ممكن يتطور اسرع من الشخص السليم وبيصعب السيطره علي مرض السكر ,
الخرافه التاسعه : إذا كان لديك مرض السكري من النوع 2 و طبيبك اخبرك أنك لازم إلى تبداء في استخدام ا حقن لأنسولين، فده دليل علي انك فشلت في السيطره علي مرض السكر .
الحقيقة: بالنسبة لمعظم الناس، النوع الثاني من مرض السكري هو مرض تقدمي. في بدايه تشخيص اصابتك بيه اغلب الناس بيكمون مستوي السكر في الدم في التوقبت ده مش عالي لدرجه استخدام الانسلوين وبتقدر الادويه السيطره عليه ولكن مع مرورو الوقت ، فإن الجسم بيقل تدريجيا كل فتره في انتاج الانسلوين، والأدوية عن طريق الفممش بتكون كافيه للسيطره علي مستويات الجلوكوز في الدم وجعبها طبيعيه . ف بتضطر تستخدم الانسلولين .
الخرافه العاشره : أ الفاكهة تعتبر طعا صحي وتقدر تاكل منها براحتك .
الحقيقة: الفاكهة هي طعام صحي. وبتحتوي على الألياف والكثير من الفيتامينات والمعادن. ولكن بما ان الفاكهه تحتوي علي الكاربوهيدات (سكر الفاكهه ) ، فلازم تتحسب ضمن كاربوهيدرات الي في نظامك الغذائي الصحي .
مصدر كلامي الجمعيه الامريكيه لمرضي السكري :
http://www.diabetes.org/diabetes-basics/myths/…

0 التعليقات :

إرسال تعليق